Trainingen

Loopbaaninitiatief - Begrijpelijk schrijven

Duur
4 dagdelen

Omschrijving

Medewerkers schrijven regelmatig e-mails, brieven of teksten voor intranet, maar de schrijfstijl verschilt vaak per persoon. Corporaties willen dat hun communicatie toegankelijk is voor iedereen, op taalniveau B1.

Deze training helpt je om kort, klantgericht en begrijpelijk te schrijven. In je eigen toon, maar volgens dezelfde principes van heldere taal. De training bestaat uit 4 dagdelen. Hieronder lees je welke onderwerpen er per dagdeel aan bod komen.

Collega’s van corporaties kunnen zich inschrijven. Veel corporaties vinden helder en begrijpelijk schrijven belangrijk, maar hebben niet altijd genoeg deelnemers voor een eigen groep. Deze gezamenlijke training speelt daar op in en zo ontstaat een gemengde groep met herkenbare casussen én ruimte om van elkaar te leren.

Wat is het resultaat van de training? Na deze training:

  • weet je wat schrijven op B1-niveau inhoudt;
  • schrijf je kernachtig en begrijpelijk;
  • gebruik je een schrijfstijl die past bij jouw organisatie;
  • schrijf je klantgericht, ook bij lastige boodschappen;
  • pas je spelling en grammatica correcter toe;
  • weet je hoe je Copilot als schrijfassistent kunnen inzetten.

Dagdeel 1: Wat is B1-schrijven?Schrijven op B1-niveau. Wat betekent dat precies? En waarom begrijpen 80 tot 95% van onze huurders teksten op dit niveau? In dit eerste dagdeel maken we kennis met de wereld van begrijpelijke taal. We duiken in de psychologie van de lezer. Waarom legt iemand een brief weg of leest die maar half? En hoe zorg je dat jouw tekst wél gelezen wordt? We starten met een interactieve quiz om je kennis van spelling en grammatica op te frissen. Na afloop maak je je eerste huiswerkopdracht.

Wat kun je verwachten?

  • Opfrissen van spelling en grammatica
  • Uitleg over de verschillende taalniveaus
  • Inzicht in 2 belangrijke lezersvragen
  • Een logische opbouw voor een krachtige tekst

Dagdeel 2: Schrijven in jullie stijl

We beginnen met het bespreken van de huiswerkopdracht. Samen leren we van elkaars teksten. Daarna gaan we aan de slag met stijl en formulering: hoe schrijf je actief, eigentijds én kort en bondig? Hoe laat je je tekst klinken zoals jullie organisatie klinkt? Herkenbaar, menselijk en zonder ambtelijke omwegen?

Aan de hand van herkenbare voorbeelden en oefeningen ervaar je hoe kleine taalkeuzes veel verschil maken. Ook dit keer besteden we aandacht aan spelling en grammatica. Na afloop schrijf je een nieuwe huiswerkopdracht.

Wat kun je verwachten:

  • Opfrissen van spelling en grammatica
  • Bespreken huiswerk
  • Tips voor helder schrijven
  • Oefenen met actief, eigentijds, kort en bondig schrijven

Dagdeel 3: Klantgericht en positief schrijven

In dit dagdeel draait het om de toon en kracht van je boodschap. Hoe schrijf je zó dat de lezer zich echt gehoord voelt? We onderzoeken wat teksten ingewikkeld maakt en hoe je met kleine aanpassingen groot verschil maakt in duidelijkheid en toon. Ook ontdek je hoe je vriendelijk en empathisch schrijft. Zelfs bij lastige onderwerpen. We sluiten af met een laatste huiswerkopdracht waarin je alles toepast wat je hebt geleerd.

Wat kun je verwachten:

  • Opfrissen van spelling en grammatica
  • Bespreken huiswerk
  • Herkennen van zinsconstructies die je tekst onnodig moeilijk maken
  • Klantvriendelijk schrijven

Dagdeel 4: Copilot & slimme schrijftips

In het slotdagdeel brengen we alles samen. Wat heb je geleerd, waar sta je nu, en hoe houd je dat vast? We starten met een luchtige quiz over spelling en grammatica, waarin alle onderdelen van de vorige keren terugkomt. Daarna gaan we praktisch aan de slag met Copilot: wat kan deze schrijfassistent voor jou betekenen? Waar moet je alert op zijn? Tot slot deel ik handige tips voor heldere, prettig leesbare e-mails.

Wat kun je verwachten?

  • Afsluitende quiz over spelling en grammatica
  • Inzicht in de mogelijkheden en valkuilen van Copilot
  • Aandachtspunten voor heldere e-mails
  • Tips en checklists om helder te blijven schrijven

Na dagdeel 1, 2 en 3 krijgen de deelnemers een praktijkopdracht met individuele feedback. Zo leer je de theorie echt toe te passen in jouw dagelijkse werk.

Over CommuniceerZo & Ellen Dikland

Ellen Dikland helpt mensen om duidelijker te schrijven en beter te communiceren. Ze is een ervaren professional die al meer dan twintig jaar in het vak zit. Ellen maakt leren praktisch, leuk en persoonlijk. Vanuit CommuniceerZo verzorgt ze schrijf- en communicatietrainingen voor (semi)overheidsorganisaties en werkt ze als tekstschrijver en communicatieadviseur. Meer informatie: www.communiceerzo.nl. Erkend door CRKBO.intake

Annuleren kan kosteloos tot twee weken voor aanvang van de training. Daarna worden er administratiekosten a 50 euro in rekening gebracht.

Planning

Datum Tijd Locatie Aanmelden
29-01-2026
09:30 - 12:30
Accolade - Heerenveen - Heerenveen
16-02-2026
09:30 - 12:30
Locatie volgt -
05-03-2026
09:30 - 12:30
Locatie volgt -
23-03-2026
09:30 - 12:30
Locatie volgt -
Dit is een meerdaagse training
Aanmelden
Datum, tijd & locatie
29-01-2026 09:30 - 12:30
Accolade - Heerenveen - Heerenveen
16-02-2026 09:30 - 12:30
Locatie volgt -
05-03-2026 09:30 - 12:30
Locatie volgt -
23-03-2026 09:30 - 12:30
Locatie volgt -
Dit is een meerdaagse training

Kosten

Onderdeel Prijs
Kosten training btw-vrij 699,-

De kosten zijn vrij van btw.

Opleidingskosten
€ 699,-

Incompany training

Op zoek naar een op maat gemaakte training voor jouw organisatie of team? Vraag dan de incompany training aan.

Aanvragen

Wachtkamer

Geen geschikte datum of locatie? Schrijf je in voor de wachtkamer. Dan houden we je op de hoogte van de nieuwe planning.

Inschrijven

Vragen?

Bel of mail ons gerust.

info@decorporatie-academie.nl
0341-820213