Omschrijving
Als verhuurmedewerker sta je aan de start en finish van alles wat er binnen een corporatie gebeurt: het verhuren van woningen, het verhuizen en opzeggen van de woning. Dit zorgt ervoor dat je een breed takenpakket hebt: het overzicht van het woningaanbod, het koppelen van de juiste huurder aan de juiste woning en het afsluiten van alles dat bij het verhuurproces hoort!
Voor zo’n breed takenpakket heb je veel kennis nodig: de stappen van het verhuurproces, de wetgeving eromheen, financiële en technische kennis m.b.t. een woning. Anderzijds is mensenkennis ook belangrijk: wie is de huurder en welke impact heeft ‘het wonen’ of een verhuizing op deze huurder? Je zorgt er vanuit jouw functie voor dat de huurder vragen kan stellen, zodat deze weet wat er allemaal komt kijken bij het huren of verhuizen bij jullie corporatie. Je weet hoe je efficiënt werkt en hoe je leegstand tot het minimum kunt beperken.
De leergang zorgt ervoor dat je een brede kennis opdoet in het werkveld van verhuur. Daarnaast krijg je vaardigheden en handvatten aangeboden om dit te kunnen vertalen naar de huurders. Er is naast het contact met alle reguliere huurders binnen deze leergang ook aandacht voor de specifieke doelgroepen die je huisvest, omdat dit een steeds grotere groep binnen de corporatiesector is.
Wonen via een corporatie is vaak niet voor ‘even’ maar beslaat een aanzienlijk deel van iemands leven waarin er veel kan gebeuren en veranderen. Daarom leer je om de start van dit proces duidelijk, prettig en vakkundig te laten verlopen zodat een ‘warm welkom’ wordt bewerkstelligd. Je draagt bij aan een sfeer waarbij een huurder bij verandering aan durft te kloppen als ondersteuning nodig blijkt. Je leert proactief en preventief met de huurder mee te kijken als hier aanleiding voor is en weet op welke wijze huurders ondersteund kunnen worden bij het laten slagen van het wonen via jullie corporatie.
Resultaten
Na het volgen van deze opleiding:
- Heb je inhoudelijke kennis over het vakgebied van sociale verhuur;
- Heb je toepasbare kennis en ken je de praktische stappen van het verhuurproces;
- Ken je alle werkzaamheden die horen bij het verhuren van woningen;
- Weet je alles op het gebied van huurrecht m.b.t. passend toewijzen, het huurcontract, algemene huurvoorwaarden en overige wetten m.b.t. het verhuurproces;
- Kun je de woning bekijken op financiële en technische kenmerken vanuit het oogpunt van verhuur en vanuit huurdersperspectief;
- Kun je efficiënt verhuren met oog voor een passende huurder;
- Kun je zelf bezichtigingen, voor- en eindinspecties uitvoeren;
- Heb je toepasbare kennis en handvatten m.b.t. kwetsbare huurders en handvatten om in gesprek te gaan over woon- en verhuisvaardigheden;
- Heb je geoefend in het voeren dan diverse gesprekken met huurders;
- Kun je verhuurinformatie digitaal, schriftelijk en mondeling op B1-niveau aanbieden;
- Heb je inzicht in het belang van ‘een thuis’ en weet je wat de impact is van ‘wonen’ en ‘verhuizen’ in het leven van een huurder.
Doelgroep
Deze opleiding richt zich op (startende) verhuurmedewerkers en op corporatiemedewerkers die willen doorgroeien naar deze functie. Ook medewerkers van buiten de corporatiesector, zoals de makelaardij en de vrije sector verhuur, zijn van harte welkom. Zo kun je doorgroeien in een functie binnen een corporatie. Deze opleiding biedt een stevige basis om binnen een sociale verhuurfunctie aan de slag te kunnen.
De leergang is op MBO+ werkniveau.
Deze leergang is ontwikkeld met een financiële bijdrage van FLOW en het ESF.

Doel van deze training
Intake
Voorafgaand aan de leergang Verhuurmedewerker vragen we je om een intakeformulier in te vullen. Daarna volgt een telefonisch intakegesprek. In dit gesprek staan jouw motivatie, leerdoelen, werkervaring en werkomgeving centraal. Zo krijgen we een goed beeld van jouw achtergrond en leerbehoefte, en zorgen we ervoor dat de leergang optimaal aansluit bij jouw situatie en ambities.
Aan de slag in je leeromgeving
Na de intake krijg je toegang tot jouw persoonlijke leeromgeving in de Corporatie Academie. Hier vind je alle informatie die je nodig hebt: van de planning van de lessen tot je (voor)bereidingsopdrachten. Zo weet je altijd wat er van je verwacht wordt en kun je je goed voorbereiden. Je leeromgeving is het startpunt van jouw ontwikkeling!
Voorbereiding
Om goed voorbereid te beginnen aan de leergang, vragen we je om een paar dingen vooraf te doen. Zo leer je jezelf beter kennen en haal je meer uit de lessen.
Wat vragen we van jou?
Korte online assessments van ongeveer 8 minuten, o.a. over:
- Communicatiestijlen;
- Sociale vaardigheden;
- Verbindend communiceren;
- Een persoonlijk leerdoel bedenken waar je tijdens de opleiding aan werkt;
- Verplichte e-learning: Huurrecht;
- Aanbevolen e-learning (voor nieuwe medewerkers in de sector):Oriëntatie op de volkshuisvesting.
Tijdens de leergang werk je aan verschillende opdrachten en bereid je je lessen goed voor. Als je wil kun je je verder verdiepen met extra e-learnings, podcasts, artikelen en andere inspirerende materialen. Alles wat je nodig hebt vind je in jouw online leeromgeving van de Corporatie Academie. Zo heb je alles bij de hand voor een goede en leerzame start!
Het programma
De leergang bestaat uit verschillende modules. Elke module behandelt een belangrijk thema binnen de rol van verhuurmedewerker. Het aantal dagdelen per onderwerp staat achter de titel.
De professionele Verhuurmedewerker (1 dagdeel)
- Vakmanschap en de professionele rol vanuit verhuur: De woning, de huurder en het verhuren van een woning;
- De nieuwe huurder, de ‘zittende’ en vertrekkende huurder.
Hospitality (1 dagdeel)
- Persoonlijke benadering;
- Omgang en Communicatie;
- Proactief en oplossingsgericht handelen.
Het verhuurproces + practicum (3 dagdelen)
- Adverteren, toewijzen, bezichtigingen;
- De ‘technische’ en ‘sociale’ bezichtiging;
- Samenwerking met opzichter en afdeling techniek i.v.m. efficiënt verhuurproces;
- In gesprek over woonvaardigheden; pro-actief en preventief;
- Samenwerking met wijkbeheerder en sociaal beheer;
- Leefbaarheidsinterventies vanuit verhuur;
- Bijzonderheden in het huren: Urgentie, afwijzing, onderhuur, woningruil, inwoning;
- Practicum in de woning: Eindinspectie, bezichtigingen, lastige situaties.
Bijzondere doelgroepen
- Verschillende reguliere doelgroepen; wensen en eisen;
- Kwetsbare doelgroepen als bewoner;
- Bijzondere huurcontracten i.s.m. sociaal domein en ggz;
- Oog voor woonvaardigheden;
- Ervaringen opdoen met ‘Ouderdomspak’.
Financieel (2 dagdelen)
- Het verhuurproces financieel van A tot Z: De basis van een afgestemde toewijzing, passend toewijzen en inkomensgrens en berekenen inkomen;
- Wonen; het financiële van verhuur: Verhuurbeleid en voorkomen leegstand, huurprijs & woningwaarde, huurtoeslag en servicekosten.
Huurrecht (2 dagdelen)
- Huurrecht; de woning- en de huisvestingswet;
- Rechten & plichten, het huurcontract en de algemene huurvoorwaarden;
- Rechten en plichten vanuit huurdersperspectief;
- Bijzondere contracten;
- ZAV.
Documentenherkenning en -vervalsing (1 dagdeel)
- Echtheidskenmerken;
- Controlemogelijkheden formulieren;
- Verschillende uitingen van vervalsing;
- Fraude-indicaties ten aanzien van huurfraude.
Bouwkunde en woontechniek (4 dagdelen)
- Woning opbouw en technisch goede woning;
- Mutatieonderhoud;
- Herstelwerkzaamheden huurder versus verhuurder;
- ZAV beleid;
- Inspectietechnieken (+ practicum).
Communicatie (2 dagdelen)
- Huurderscommunicatie tijdens het verhuurproces;
- Kunnen uitleggen van complexe onderwerpen; huurcontract, juridische en financiële zaken.
Werkbezoek/intervisie (2 dagen)
- Bezoek aan inspirerende organisatie, gemeenten, project (gezamenlijke afstemming);
- Wat kun je hiervan leren voor je eigen werk.
Eindopdracht + presentatie (1 dagdeel)
- Presentaties eindopdracht.
- Afronding & evaluatie.
Planning
| Datum | Tijd | Locatie | Aanmelden |
|---|---|---|---|
|
02-02-2026
09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
24-02-2026
09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
17-03-2026
09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
07-04-2026
09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
21-04-2026
09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
12-05-2026
09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
02-06-2026
09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
23-06-2026
09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
08-09-2026
09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
29-09-2026
09:00 - 17:00
In overleg met de opleider -
15-10-2026
09:00 - 17:00
In overleg met de opleider -
29-10-2026
13:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
Dit is een meerdaagse training
|
Aanmelden | ||
|
14-09-2026
09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
06-10-2026
09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
27-10-2026
09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
17-11-2026
09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
10-12-2026
09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
07-01-2027
09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
26-01-2027
09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
11-02-2027
09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
04-03-2027
09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
22-03-2027
09:00 - 17:00
In overleg met de opleider -
13-04-2027
09:00 - 17:00
In overleg met de opleider -
10-05-2027
13:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
Dit is een meerdaagse training
|
Aanmelden | ||
02-02-2026 09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
24-02-2026 09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
17-03-2026 09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
07-04-2026 09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
21-04-2026 09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
12-05-2026 09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
02-06-2026 09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
23-06-2026 09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
08-09-2026 09:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
29-09-2026 09:00 - 17:00
In overleg met de opleider -
15-10-2026 09:00 - 17:00
In overleg met de opleider -
29-10-2026 13:00 - 17:00
Aristo Utrecht (Lunetten) - Utrecht
14-09-2026 09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
06-10-2026 09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
27-10-2026 09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
17-11-2026 09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
10-12-2026 09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
07-01-2027 09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
26-01-2027 09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
11-02-2027 09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
04-03-2027 09:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
22-03-2027 09:00 - 17:00
In overleg met de opleider -
13-04-2027 09:00 - 17:00
In overleg met de opleider -
10-05-2027 13:00 - 17:00
City Hotel Gouda - Gouda
Kosten
| Onderdeel | Prijs |
|---|---|
| Training | € 3.900,- |
| Arrangementskosten | € 820,- |
| Documentatie | € 150,- |
Toelichting op arrangementskosten
Wij verzorgen de trainingslocatie en een arrangement bestaande uit koffie, thee, water en lunch. De kosten hiervoor bedragen € 65,- per dag. Als wij de training organiseren bij een corporatie die lid van ons is, dan bedragen de kosten € 25,- per dag. Deze kosten worden volledig teruggegeven aan de betreffende corporatie.