Omschrijving
De opleiding ‘InkoopProcesManagement’ (InkoopPraktijk A Tactisch IPA) richt zich in zeven opleidingsdagen (één dag per week, plus een terugkommiddag) op het inkoopproces; daar waar het moet gebeuren. Uiteindelijk gaat het om het boeken van werkelijke resultaten. Want een mooi inkoopbeleid met doelstellingen is mooi, maar als daar in de praktijk niets van te merken is, was het toch vergeefse moeite. Daarom komen in deze opleiding alle stappen in het inkoopproces aan de orde en worden er koppelingen gelegd naar de InkoopFunctie en InkoopMarketing.
Onze benadering van het inkoopvak kenmerkt zich door de focus op de ‘business’; het zakendoen of het invulling geven aan je bestaansrecht als organisatie. Niet ‘waar geef je geld aan uit’ vormt voor ons het vertrekpunt voor inkoop, maar ‘waar verdien je geld mee’ (of waarom krijg je geld beschikbaar gesteld). De klant (degene die zorgt dat geld binnenkomt) staat daarbij centraal. En ook dit zal impact moeten hebben op de manier waarop je inkoopt. Gedragspsychologie vormt de wetenschappelijke basis voor onze visie op inkoop en onze methodologische aanpak. Bedrijven doen geen zaken met bedrijven; mensen doen zaken met mensen. En mensen zijn nu eenmaal voorspelbaar irrationeel, primair emotioneel gedreven en (gelukkig) enorm beïnvloedbaar. Dit geldt dus voor (potentiële) collega’s, leveranciers en klanten. De manier waarop je hen benadert, zal bepalend zijn voor jouw succes. Het is vaak de toon die de muziek maakt.
Deze opleiding maakt de vertaalslag van business focus en gedragspsychologie naar de inkooppraktijk. Enerzijds geeft het jou inzicht in, en begrip van, de achterliggende theorie en processen. Anderzijds krijg je praktische hulpmiddelen zoals standaarden, modellen en checklists om het naar de praktijk te vertalen. Jouw mindset (en daarmee mogelijk ook die van jouw collega's) over inkoop wordt ook zeker aangepakt; het vormt immers de basis voor een nieuwe manier van inkopen. Daarbij staan we ook zeker stil bij de gangbare traditionele inkoopdenkbeelden en modellen. Voor velen zal dat nog een dagelijks referentiekader vormen.
Resultaat
Na het doorlopen van deze opleiding heb je:
- Een visie die gebaseerd is op inkopen met business focus (inkopen met het oog op de klant, met het oog op geld verdienen in plaats van geld uitgeven);
- Voldoende kennis van en inzicht in het inkoopvak om succesvol inkoopprocessen te doorlopen.
- Aangescherpte beïnvloedingsvaardigheden;
- Inzicht in hoe je percepties kunt beïnvloeden; vooral door de manier waarop je jouw werk doet;
- Een daarbij behorende uitgebreide (digitale) toolkit met standaarden, templates en checklists om dit gestructureerd en samenhangend te kunnen doen;
- Een interactief eBook (EPUB3) voor op de iPad en android tablets.
- Eeuwigdurend toegang tot de meest recente lesmaterialen voor deze leergang
Doelgroep
Jij bent (aankomend) inkoper en wilt jezelf in korte tijd het inkoopvak eigen maken. Met een praktische aanpak, zonder overbodige theoretische ballast en gebaseerd op een moderne visie op inkoop. Of, als je een horizontaal instromende inkoopmanager bent, dan kan dit, samen met de opleiding InkoopManagement (InkoopPraktijk B strategisch), een solide basis vormen voor het innoveren en vormgeven van de inkoopfunctie en inkoopafdeling bij jouw bedrijf. Of je bent juist die ervaren inkoper die zich wil ontworstelen aan de traditionele inkooprol en meer business focus in jouw inkoopdenken en –doen wil brengen.
Je functioneert minimaal op HBO niveau en hebt mogelijk al een Nevi (of vergelijkbaar) diploma. Je hebt in ieder geval géén zin in het uit het hoofd leren van definities en theorieën om die vervolgens in een schools examen te moeten spuien. De opleiding sluit je af met een eindpresentatie waarin je laat zien de vertaling van de generieke inhoud naar jouw dagelijkse praktijk te kunnen maken. Je geeft aan wat je al gedaan hebt met de opgedane kennis en inzichten en wat je tot aan de terugkommiddag van plan bent er verder mee te doen. Dit wordt beloond met een diploma.
Doel van deze training
Inleiding.
- Mindset; inkoop
- Initiële specificatie - Belanghebbenden en belangen - Outcome versus Output
- Total Cost of Ownership (TCO) - Verschil prijs, kosten en uitgaven
- Macht & afhankelijkheid - Vanuit inkoop/verkoop
- Marktonderzoek - Adhoc/structureel - Request For Information (RFI)
- Inkoopstrategie - Definitieve specificatie
- Leveranciersselectie
- Vendor Appraisal
- Offertetraject - Request for Quote (RFQ) Request for Proposal (RFP) Optional Bid
- Onderhandelen
- Contracteren - Inkoopvoorwaarden - Contractvormen - Juridisch kader
- Contractmanagement - Beheer - Service Level Agreements (SLA) - Experience Level Agreements (XLA)
- Leveranciersmanagement
Planning
Datum | Tijd | Locatie | Aanmelden |
---|---|---|---|
11-09-2025
10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
18-09-2025
10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
25-09-2025
10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
02-10-2025
10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
09-10-2025
10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
23-10-2025
10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
30-10-2025
10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
13-02-2026
10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
Dit is een meerdaagse training
|
Aanmelden |
11-09-2025 10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
18-09-2025 10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
25-09-2025 10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
02-10-2025 10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
09-10-2025 10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
23-10-2025 10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
30-10-2025 10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
13-02-2026 10:00 - 17:30
Amrâth Hotel Media Park Hilversum - Hilversum
Kosten
Onderdeel | Prijs |
---|---|
Trainingsprijs excl. btw | € 5.595,- |